ACTIVITATS EDUCATIVES DE L'MMB
Sóc l’Ariadna, tinc 28 anys, i
amb aquest en fa 3 que treballo al Museu Marítim de Barcelona. Primer vaig començar
treballant-hi com educadora, i actualment com educadora i coordinadora.
Vaig estudiar Història, i quan em
vaig trobar en la disjuntiva de decidir si anar cap a la docència o cap a
altres vessants tot aprofitant la carrera que havia estudiat, em vaig acabar
decantant per l’àmbit dels museus estudiant el Màster de Gestió del Patrimoni
Cultural a la Universitat de Barcelona. Allà em vaig especialitzar en educació
en museus.
Quan l’empresa RE-CREA ACCIONS
CULTURALS va guanyar la licitació de les activitats didàctiques del Museu
Marítim de Barcelona, a finals de l’any 2013, i van voler comptar amb mi com
educadora per realitzar les activitats del museu, llavors jo ja em dedicava
plenament al lleure educatiu amb infants i joves des del 2005. Ara, però, ho faria
explicant el què més m’agrada; la història, i més concretament la història en
relació al mar.
Barcelona, i Catalunya en una
proporció important, és un indret que sempre ha mirat al mar, i personalment
penso que les activitats que es realitzen al Museu Marítim de Barcelona són
activitats que aprofiten al màxim les instal·lacions i el material específic
que, potser, hom podria reproduir fora del museu, però que realment són
necessaris una infraestructura i un pressupost descomunals, i poder aprofitar, per
part dels docents, l’avinentesa de tenir un lloc concret on poder treballar
parts del currículum escolar in situ, penso, és una sort.
La meva experiència com educadora
en el Museu Marítim de Barcelona està bassada en la realització d’una vintena
d’activitats diferents al llarg d’aquest temps. Activitats pensades per les
franges d’edat d’educació infantil, primària, secundària i públic adult. De
totes elles, però, les que més vegades he realitzat, doncs la meva
especialització educativa és la de finals de primària, E.S.O. i Batxillerat,
són 3:
-
Construcció de la Imatge del Món; activitat
pensada pel 3er cicle de Primària i l’E.S.O., a través de la qual s’expliquen
els grans descobriments geogràfics que es van realitzar a través del mar entre
els segles II i XVIII, però sobretot centrada en el descobriment del Nou Món.
-
Gremis del Mar; un itinerari de dues hores pels
carrers del barri de la Ribera i el Born de Barcelona que conserven noms de
gremis. Està pensada per l’E.S.O. i Batxillerat.
-
Redescobrint les Drassanes; visita guiada d’una
hora on s’explica la història de l’edifici i de la Gran Galera Reial de Joan
d’Àustria. Gestada per tots els públics.
El fet de tenir molts grups
durant (només) una hora o dues, que no dóna per agafar confiança, ni veure
quins rols té cada un dels membres del grup, dificulta una mica més les coses,
i és per això que ser educadora té un punt enriquidor quan els adolescents,
generalment dispersos, mostren molt d’interès en allò que els estàs explicant.
Només per això, el temps que hi has invertit formant-te, ja val la pena.
Treballar de cara al públic té el
valor afegit de què, si treballes amb gent gran, en aquest cas, tens la sort de
que sempre t’expliquen anècdotes, història viva i experiències relacionades amb
l’edifici o la ciutat, que després sempre pots explicar als infants i joves.
Com a coordinadora amb el Museu
Marítim de Barcelona, les tasques son les de gestionar el personal de RE-CREA
que durà a terme les visites i activitats de les reserves de grups que s’han
realitzat des del museu, fer-ne una avaluació trimestral de les mateixes
juntament amb el personal del Departament d’Educació, i controlar el material
específic de les activitats. Per totes aquestes tasques cal destacar la
importància de poder treballar amb un personal de museu sempre predisposat a
facilitar la feina, i amb un equip amb molta celeritat de resposta i amb el
qual es manté una relació constant; molt important a l’hora de poder solucionar
possibles incidències.
Ariadna és Coordinadora i Educadora de Re-Crea Accions Culturals