2 de febr. 2016

EXPERIÈNCIES. ARIADNA: EDUCADORA A L'MMB

ACTIVITATS EDUCATIVES DE L'MMB

Sóc l’Ariadna, tinc 28 anys, i amb aquest en fa 3 que treballo al Museu Marítim de Barcelona. Primer vaig començar treballant-hi com educadora, i actualment com educadora i coordinadora.



Vaig estudiar Història, i quan em vaig trobar en la disjuntiva de decidir si anar cap a la docència o cap a altres vessants tot aprofitant la carrera que havia estudiat, em vaig acabar decantant per l’àmbit dels museus estudiant el Màster de Gestió del Patrimoni Cultural a la Universitat de Barcelona. Allà em vaig especialitzar en educació en museus.

Quan l’empresa RE-CREA ACCIONS CULTURALS va guanyar la licitació de les activitats didàctiques del Museu Marítim de Barcelona, a finals de l’any 2013, i van voler comptar amb mi com educadora per realitzar les activitats del museu, llavors jo ja em dedicava plenament al lleure educatiu amb infants i joves des del 2005. Ara, però, ho faria explicant el què més m’agrada; la història, i més concretament la història en relació al mar.


Barcelona, i Catalunya en una proporció important, és un indret que sempre ha mirat al mar, i personalment penso que les activitats que es realitzen al Museu Marítim de Barcelona són activitats que aprofiten al màxim les instal·lacions i el material específic que, potser, hom podria reproduir fora del museu, però que realment són necessaris una infraestructura i un pressupost descomunals, i poder aprofitar, per part dels docents, l’avinentesa de tenir un lloc concret on poder treballar parts del currículum escolar in situ, penso, és una sort.
La meva experiència com educadora en el Museu Marítim de Barcelona està bassada en la realització d’una vintena d’activitats diferents al llarg d’aquest temps. Activitats pensades per les franges d’edat d’educació infantil, primària, secundària i públic adult. De totes elles, però, les que més vegades he realitzat, doncs la meva especialització educativa és la de finals de primària, E.S.O. i Batxillerat, són 3:



-          Construcció de la Imatge del Món; activitat pensada pel 3er cicle de Primària i l’E.S.O., a través de la qual s’expliquen els grans descobriments geogràfics que es van realitzar a través del mar entre els segles II i XVIII, però sobretot centrada en el descobriment del Nou Món.
-          Gremis del Mar; un itinerari de dues hores pels carrers del barri de la Ribera i el Born de Barcelona que conserven noms de gremis. Està pensada per l’E.S.O. i Batxillerat.
-          Redescobrint les Drassanes; visita guiada d’una hora on s’explica la història de l’edifici i de la Gran Galera Reial de Joan d’Àustria. Gestada per tots els públics.



El fet de tenir molts grups durant (només) una hora o dues, que no dóna per agafar confiança, ni veure quins rols té cada un dels membres del grup, dificulta una mica més les coses, i és per això que ser educadora té un punt enriquidor quan els adolescents, generalment dispersos, mostren molt d’interès en allò que els estàs explicant. Només per això, el temps que hi has invertit formant-te, ja val la pena. 

Treballar de cara al públic té el valor afegit de què, si treballes amb gent gran, en aquest cas, tens la sort de que sempre t’expliquen anècdotes, història viva i experiències relacionades amb l’edifici o la ciutat, que després sempre pots explicar als infants i joves.

Com a coordinadora amb el Museu Marítim de Barcelona, les tasques son les de gestionar el personal de RE-CREA que durà a terme les visites i activitats de les reserves de grups que s’han realitzat des del museu, fer-ne una avaluació trimestral de les mateixes juntament amb el personal del Departament d’Educació, i controlar el material específic de les activitats. Per totes aquestes tasques cal destacar la importància de poder treballar amb un personal de museu sempre predisposat a facilitar la feina, i amb un equip amb molta celeritat de resposta i amb el qual es manté una relació constant; molt important a l’hora de poder solucionar possibles incidències.



Potser perquè la meva feina és doblement enriquidora al Museu Marítim, potser perquè és una institució acollidora, potser perquè és un dels museus emblemàtics de la ciutat, per a mi,  poder treballar com a coordinadora i educadora al Museu Marítim de Barcelona, m’aporta una gran satisfacció personal.

Ariadna és Coordinadora i Educadora de Re-Crea Accions Culturals